ONEXOX
BannerFans.com

LUAHAN SAYU HATI PESAKIT 'DIANIAYA' KWSP

on Sunday, March 15, 2015



6.3.15 ~ 'Kami tak pernah mintak nak sakit camni. Sakit yang memerlukan banyak perbelanjaan. Kami bukan orang senang. Kami mohon hak kami. Bukannye kami minta duit orang, bukan minta se#dekah. Kenapa kami dilayan macam pengemis? Itu duit hasil bekerja kami sebelum ni. Apa yang susahnya? Ni ada aku sharekan pengalaman sorang patient yang mohon Pengeluaran Hilang Upaya KWSP minggu lepas dan arwah telah pun meninggal dunia semalam. Allahukhbar!! Innallilah. Al~Fatihah untuk arwah.'

Minggu lepas ada aku tepek kat wall aku pasal rintihan hati Arwah Hayatiyati Tie, (kenalan BFF aku, si linda gebus) pe#sakit kanser yang meninggal pada 5.3.15, seminggu lepas di'interview' panel doktor KWSP. Hari yang aku dapat tahu cerita pasal arwah tu, aku pergi cuci. Kowang bayangkanlah, Blood Presure (BP) aku terus melambung-melambung tinggi sampai 187' tahu!

Serabut rasa jiwa raga aku. Selama ini aku malas nak cerita kat sini. Camne layanan doktor-doktor panel KWSP semasa ak#u pergi interview hari tu. Serius aku cakap ye, betul-betul macam  laknat!! Mulut capoi tak menjaga hati dan perasaan kami-kami yang sakit ni langsung.

Haritu aku dapat interview kat Hosp Ampang. Aku sebenarnya nak buat pengeluaran hilang upaya. Yelah, aku kan dah tak me#ncarum lagi. Buat apa disimpan duit tu kat situ. Baiklah aku keluarkan masuk dalam bank dan yang paling utama, aku nak lunaskan hutang aku dan clearkan apa yang patut.

Aku dah takde pendapatan tetap. Gaji laki aku pun bukannye banyak. Gaji dia kecik sangat-sangat tahu. Aku nak korang bayangkan hidup sekarang ni macam mana. Bayangkan kami ada 4 orang anak yang tengah nak naik. Semuanya masih bersekolah.




Masa mula-mula aku pergi KWSP tan#ya dan hantar semua dokumen yang diorang nak macam surat diberhentikan kerja, surat ilat dari SOCSO dan report dari doktor Hospital Selayang. Pegawai tu ada buat interview kat kaunter dan memang terus diluluskan. Katanya aku memang layak untuk memohon pengeluaran hilang upaya itu. So, dia bagi 1 tarikh untuk interview kat Hospital Ampang.

Sampai harinya, aku pun pergilah ke sana. Rupa aku time tu betul-betul macam mayat hidup. Punyalah lama aku tunggu kat sana sebab sengaja sampai awal kononnya tak mahu menyusahkan mana-mana pihak. Sek#ali bila dipanggil masuk, rasanya tak sampai pun 3 minit dalam tu. Aku dah DIHALAU keluar!!

"Dah, awak baliklah. Awak boleh kerja lagi ni. setakat sakit buah pinggang je. Awak kena ada 2-3 penyakit baru boleh. Jangan awak ingat SOCSO dah bagi awak bantuan, KWSP senang nak kasi awak duit. boleh balik!"

Sumpah aku ingat lagi gaya dan mu#ka kerek doktor perempuan tu! Sampai malam tu aku tak boleh nak lelap mata sebab terbayangkan muka dan gaya dia jeling aku! Ya Allah.. Sungguh aku tak boleh nak hadam kenapa dia layan kami macam tu. Bukan aku seorang je yang kena, pesakit lain pun dilayannya sama macam tu jugak. Termasuklah yang dah lumpuh separuh badan!

Ok.. ok.. Kalaulah yang kami pergi tu untuk minta bantuan dari kebajikan ke apa. Boleh kot aku terima. Tapi ini tidak! Kami bukan mohon bantuan. Kami nak mintak duit kami sendiri. HAK kami! duit hasil kami bekerja sebelum ni. Tapi kenapa dilayan kami macam pengemis???

Ya Allah.. benda tak kena lagi kat ba#tang hidung sendiri. :( Sakit macam aku yang banyak nak kena luang masa kat Pusat Dialisis tu dan bila lepas cuci, lemah macam rasa nak mati ni siapa yang nak ambil bekerja macam biasa lagi? Company mana? Cuba bagitau aku :/

Yang aku share luahan kat bawah ni, sama-sama interview kat tempat aku hari tu. Layanan yang dia dapat pun sama. Doktor tu mulut sama kurang ajarnya. Takde adab! Walhal arwah ada 3 penyakit. Katanya arwah masih boleh bekerja. Giler!!!! Tak masuk akal langsung! Akhirnya, seminggu selepas inte#rview (rayuan) tu, dia meninggal. Arwah umur 39 tahun, tua setahun je dari aku.

(Copy dari Facebook arwah)

"Arini untuk kali kedua aqu temuduga pengeluaran hilang upaya kwsp..doktor panel kwsp iaitu dr kerajaan dri hospital ampang..aqu seorang penghidap scleoresis pulmonary hipertension..dlm istilah scleoderma..aqu juga ada masaalah jantung..dan yg terbaru aqu menghidap breastkanser stage 3..
masa permohonan pertama hilang u#paya kwsp aqu di tolak..aqu ada mx penjelasan dri kwsp dan kerana tidak berpuashati dgn penjelasan pihak kwsp yg mengatakan dr panel menyatakan aqu boleh berkerja..
satu keputusan yg sgt nonsense...aqu telah buat pengaduan dibiro pengaduan awam atas nama jabatan kesihatan malaysia..aqu dihubungi oleh pihak jabatan kesihatan putrajaya...memang kwsp telah meluluskan permohonan pengeluaran kesihatan aqu..kerana baki akaun aqu yg dh semakin susut utk rawatan..aqu mengambil keputusan utk pengeluaran semua...
setelah permohonan ditolak kli pertama..sepatutnya akan mengambil masa selama 6bln utk permohonan semula...tp aqu telah diberi peluang utk permohonan semula tanpa tempoh tersebut atas sakit kanser yg aqu alami..dan hari ini temuduga telah pn dijlnkn seperti yg pertama pernah aqu lalui...prosedur yg sama..tya 3 soalan n suruh blik..n aqu amik keputusan utk tya dr memandangkan dr yg sama pernah interview aqu dlu...soalan aqu ialah mengapa dr tolak permohonan aqu yg pertama dlu...n jawapannya..selagi rawatan belum selesai so belum capai tahap maxima...klu rawatan tu ambil tempuh 10tahun so selagi tulah xboleh access akaun tu...
haha..nonsense x...n yg paling suprise dr tu ckp xguna apply 10kli pn..buang masa!!!!nonsense x..seorang dr yg berilmu boleh jawapan pada pesakit yg menghidap pesakit kronik...kenapa?nk tggu mati dlu ke bru boleh access akaun tu...kesian aqu tgk pesakit2 yg xberduit mengharapkan apa yg dye a#da..akhirnya keputusan yg dpt amat mengecewakan...
wahaila doktor2 yg berilmu..sepatutnya engkorg lebih tahu n memahami...zaman skrg semuanya perlu duit...dan kami bknla sihat sgt..laporan kami pn berbyr..kami bkn org senang...dr gji beribu..klu dr sakit dpt rawatan free...bg pihak kwsp..jgnla menyeksa kami yg lemah ni..bkn byk pn duit kami...pada pihak berwajib..dengarlah rintihan kami yg xberdaya ini..."
FB - Hayatiyati Tie


Kebetulan arwah ada tulis yang dia nak viralkan hal ini rupanya.


Ye, inilah bentuk SMS yang sama aku terima :( terus menangis.

Sekarang ni aku tengah tungg#u kelulusan dari Zakat pulak. Dari awal tahun hari tu renew permohonan, sampai sekarang tak lulus-lulus lagi. Jenuh dah call setiap hari tanya. Jawapan yang sama jugak. Masih dalam proses.

Makanya sekarang ni setiap minggu aku bayar sendiri duit untuk injection dan ubat. Seminggu RM120 tau. Itu pun tak termasuk kalau ada ubat tambahan macam iron. Itu kena RM160 pulak. Cash ye kena bayar. Ta#k tahulah kalau bagi korang jumlah tu kecik. Tapi bagi aku besar. Cukup besar :(

PENGADU - Aizahkaman

Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved