ONEXOX
BannerFans.com

VIDEO: PUNCA DBKL 'SAMAN' PENGHUNI FLAT SETAPAK TERSEBAR

on Sunday, March 15, 2015


Gambar dari video

Video seorang lelaki berang dengan t#indakan dua pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) tersebar meluas di laman Facebook sejak semalam.

Dalam kejadian yang berlaku di  kawasan perumahan Setapak, dua pegawai DBKL berkenaan menyaman mana-mana motosikal yang diletakkan di kawasan pejalan kaki.

Tindakan dua anggota terbabit menimbul ras#a tidak puas hati seorang lelaki yang dipercayai pemilik salah sebuah motosikal yang diletakkan di kawasan terbabit.

Menurut lelaki itu, adalah tidak wajar DBKL mengenakan saman terhadap pemilik motosikal yang meletakkan kenderaan mereka di situ dengan alasan tidak menganggu 'lalu lintas'.

Bagaimanapun, anggota wanita berkenaan menera#ngkan kepada lelaki itu bahawa laluan pejalan kaki harus dikosongkan, bukannya tempat untuk meletak motosikal.





Tindakan sesetengah page Facebook yang menyebarkan video berkenaan juga dianggap berniat jahat dengan niat yang mahu mencemarkan imej DBKL dimana mereka mendakwa DBKL terdesak mencari duit sehingga mencari 'ma#ngsa' di kawasan perumahan.

Apa yang ramai orang tidak tahu ialah, kawasan pejalan kaki atau kawasan di luar tanah atau diluar pintu (pangsapuri) bukan hak milik penghuni. Kawasan tersebut adalah di hak milik DBKL yang mana DBKL berhak mengambil tindak#an kepada mana-mana penghuni/pemilik/individu yang memandai-mandai membuat peraturan/undang-undang sendiri tanpa merujuk kepada DBKL.

Menurut seorang pengguna Facebook, Amyzan Amy berkata, tidak wajar netizen membuat andaian sendiri dan menuduh DBKL tanpa usul periksa.

"I ada kawan kerja DBKL. Dia kata dia tak nak kacau pu#n kawasan perumahan, apatah lagi nak saman. Tetapi diorang (DBKL) buat macam itu sebab penghuni flat itu sendiri yang membuat aduan banyak motosikal yang parking sampai ke bahagian dalam sehingga menyusahkan penghuni yang lain untuk turun dari tangga sebelum lalu di kawasan tersebut.




"Kadang-kadang penuh motosikal di kawasan itu sehingga pihak maintenance nak bersihkan kawasan pun tak boleh. Penuh dengan puntung rokok, tin-tin arak, bekas-bekas makanan seperti bungkusan burger. Jadi sebab itu diorang bertindak.

"Salah ke kalau rakyat a.k.a penghuni flat itu sendiri datan#g buat aduan dan DBKL ambil tindakan untuk pengadu bagi semua ikut peraturan? Waktu I nampak benda ni, I terus call kawan I tanya. You all pula? Kutuk dan hina tanpa usul periksa. Bukan ke itu fitnah namanya? Sempat ke nak minta maaf sebelum mati?" keluh Amyzan.

Itulah padah menuduh tanpa usul periksa. Sudahlah buat kesalahan, nak melawan pula. Negara ini ada undang-undang, ikut dan patuh nesc#aya tiada masalah yang menimpa anda.

Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri




Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved