ONEXOX
BannerFans.com

PUNCA KENA TIPU TERJAWAP. GOOGLE MALAYSIA NAFI BERI WANG RM184,910 KEPADA PELAJAR TINGKATAN 3

on Thursday, April 2, 2015



Bukan main bangga dan gembiranya netizen di Malaysia apabila dikhabarkan bahawa seorang pelajar sekolah di Sabah telah dihadiahkan wang tunai sebanyak RM184,910.00 dari Google kerana berjaya me#ncipta aplikasi perkhidmatan mesej internet yang boleh menterjemahkan pelbagai bahasa serta merta.

Laporan berita itu juga dikongsi oleh page-page popular seperti Friends of Barisan Nasional (BN) sehingga mendapat respon positif yang amat tinggi dari likers mereka yang berjumlah 1 juta lebih itu.

Bagaimanapun, laporan berita itu telah disahkan palsu oleh Google Malaysia.

Google Malaysia menafik#an menganugerahkan projek atau pemberian wang tunai kepada seorang remaja, Yusrim Karim, 15, yang didakwa telah menghantar aplikasi ciptaannya, Coker Chat untuk Google Idea.

Menurut Ketua Komunikasi dan Perhubungan Awam Google Malaysia, Zeffri Yusoff, cerita itu tidak benar sama sekali dan Google Idea tidak pernah menganjurkan apa-apa pertandingan.

"Saya memeriksa dengan G#oogle Idea dan mereka tidak menghantar sebarang e-mel kepada budak lelaki itu.

"Saya hanya boleh membuat spekulasi pada masa ini. Budak lelaki itu mungkin telah menerima e-mel spam," katanya kepada wakil media Malaysia.

Terdahulu, laporan berita palsu yang tersebar mendakwa pelajar tingkatan 3 dari Sandakan itu telah ditawarkan peluang kerja untuk projek yang bernilai AS$36 juta atau wang tunai AS50,000 (RM184,910.

Dalam berita itu, Yusrim dikat#akan lebih berkenan memilih ganjaran wang berbanding tawaran kerja dengan Google.

Difahamkan, pelajar terbabit memberitahu guru-gurunya mengenai pemberian anugerah itu oleh syarikat gergasi internet, Google, pada Disember lepas. Bagaimanapun, remaja itu hanya bergurau dengan guru-gurunya.

Ekoran dari tindakan yang tid#ak cerdik Yusrim itu, Pengarah Pendidikan Sabah, Datuk Jame Alip telah mengarahkan pegawainya menjalankan siasatan.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved