ONEXOX
BannerFans.com

'CONTOHI PENIAGA CINA' - MAT MASLAN CGPA 3.85

on Wednesday, May 13, 2015



KUALA LUMPUR - Peniaga Melayu perlu mencontohi kaum Cina jika mahu berjaya dalam bidang perniagaan dan mengelak ketidakseimbangan sosial dan ekonomi yang boleh mencetuskan tragedi 13 Mei, demikian kata Timbalan Menteri Kewangan Datuk Ahmad Maslan, hari ini.

Menurut beliau, ia juga adalah masa yang sesuai bagi ahli perniagaan Melayu mengadakan perkongsian dengan kaum-kaum lain untuk membina usahawan Bangsa Malaysia.

"Melayu perlu mencontohi kejayaan orang Cina dalam perniagaan. Mereka bekerja keras, bagi kita (orang Melayu). Kadang-kadang, kita bekerja separuh jalan," katanya pada majlis pelancaran Seminar Pematuhan Kualiti Produk di Taman Teknologi Malaysia.

Tambahnya lagi, kejayaan orang Cina dalam perniagaan jelas dilihat apabila statistik menunjukkan daripada 40 orang terkaya di negara ini, lebih 20 daripada adalah daripada komuniti itu

"Jika kita mahu pergi jauh, kita perlu belajar daripada orang Cina," katanya.

Ahmad berkata, beliau tidak berpuas hati sejak rusuhan kaum 1969 yang berlaku di tengah-tengah jurang sosial dan ekonomi, prestasi orang Melayu dari segi keusahawanan dan perniagaan masih rendah.

"Sebab itu hari ini kita mahu mendidik mereka yang menghadiri seminar tentang kualiti produk dan bagaimana untuk menjadikan perniagaan kita lebih baik.

"Pada 13 Mei 1969, terdapat rusuhan kerana terdapat ketidakseimbangan kemakmuran dan kekayaan, dengan kaum Cina lebih berjaya dalam perniagaan. Sebab itu DEB diperkenalkan," katanya, merujuk kepada Dasar Ekonomi Baru.

Beliau berkata, dasar itu menyasarkan tiga masalah utama: kemiskinan, pendidikan dan keusahawanan.

Sementara itu, menyentuh perkara beliau dijadikan sasaran oleh orang ramai untuk menyalurkan kekecewaan ke atas pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sejak bulan lepas, Ahmad berkata, beliau sudah “kebal” dengan semua panggilan.

"Saya dipanggil banyak nama kerana isu GST. Saya orang yang paling dibenci di Malaysia sekarang.

"Ia okay, Ahmad Maslan tidak bodoh. Orang yang memanggil Ahmad Maslan bodoh, mereka yang bodoh," katanya.

Ahmad diserang sejak Putrajaya melaksanakan cukai penggunaan kontroversi pada 1 April, dengan pengguna media sosial mengeluarkan pelbagai cara memperlekehkan kenyataannya.

Terbaru, menurut portal berita Malaysia Digest adalah permainan video yang dipanggil “Maslan 3.85 Extended Version” yang mempamerkan gambar Ahmad yang sudah diubahsuai sebagai zombie.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved