ONEXOX
BannerFans.com

LUAHAN SAYU AWEK CUN MELECUN 'HIDUP KENA KUEK'

on Friday, May 15, 2015



Hidup kena kuat.

Rumah pertama. For investment. After sebelas bulan bekerja di Selangor, hasil simpanan gaji bulanan dan investment, saya beli property di Shah Alam. Memandangkan saya masih single, rumah ini bukan untuk saya diami tetapi untuk disewakan. Duit bulanan sewa itu saya akan rolling lagi for investment.

Every single day saya google cari property yang ingin dijual. Balik kerja, saya cepat-cepat tarik kerusi menghadap computer. Paper saya beli hari-hari untuk lihat advertisement part property. Panas mata panas kepala.

Weekend, saya drive 40km view rumah. For investment, cari rumah yang ada pasaran bagus. Dekat universiti, dekat hospital besar, dekat pusat bandar. Ada rumah siling rendah, ada juga terkena agent yang asyik reply tidak pasti bila diajukan soalan apa pun. Ada yang bila nak pergi view, agent tak bawa kunci! Banyak lagi untuk diceritakan. Perlu sabar dengan setiap masalah.

Akhirnya jumpa rumah. Saya tawar harga dengan owner asal. Owner asal bagi pilihan. Diskaun less RM10 ribu jika saya ingin fix sendiri. Saya pilih untuk fix sendiri.

Ya, memang boleh saya agree untuk bayar RM10 ribu lebih jika owner settlekan. Buat apa mahu susah-susah?? Tapi tidak, saya fikir lebih baik saya belajar sendiri.

Saya tidak duduk dengan keluarga sejak saya tingkatan 1. Ketika menuntut di Australia, kereta Ford saya accident, paint kereta rosak, saya pegi kedai accesories kereta, minta mat saleh bancuh warna paint Burgandy dan masuk dalam sprayer tin. $30, saya beli 2 tin. Beli kertas pasir grid kasar dan halus. Imam Sabri Samson ajar saya fix kereta accident. Dua hari saya gosok Ford dengan sand paper. Sampai licin. Terima kasih imam sebab ajar saya.

Bebalik kepada story rumah, saya tanya tukang cat. Tukang cat offer RM2 ribu. Then saya decide nak cat sendiri. Malam-malam after work, saya google color combination yang sesuai. Weekend, saya lari ke kedai hardware. Survey. Last decide beli cat glossy Jotun, plus alatan mengecat.

Adik datang help. Total kos cat satu rumah less RM1,000. Save seribu. Ilmu pun dapat.

After cat, beli scrapper dan thinner untuk bersihkan sisa cat. Berpeluh menggigil sendi tangan nak gosok. Tak mengapa, saya suka belajar.

Ramai teman saya sudah ada rumah sendiri. Sebahagiannya anak orang berharta. Ibu bapa menolong banyak. Join nama dengan mama, dengan papa, beli dua tiga rumah. Mama papa bagi deposit. Mama papa tolong belikan. Ada yang mama papa nak bagi rumah mereka pada anak so tak payah susah-susah. Ada yang selesa beli rumah cantik siap, it is their choice. Rezeki masing-masing.

What about me? My parents divorced and i got the news on my graduation day. My dad married to my step mom 1 month later and my mom was just getting married in Mac 2015. They kinda live in their world and i kinda live mine.

Since i was a kid, lot of things I decide on my own. Even after so many things happened in my life, both my parents are always diamonds in my heart. Like forever.

This is why I learn troubles. Hidup kena kuat. Belum mention berapa lamaran pernah ditolak. Berapa broken hearts. Saya bukan sengaja. Ada obstacles yang hanya saya faham.

After all, again, saya suka kalau ramai antara kita yang belajar skill hidup sendiri. Especially perempuan. Belajar tukar mentol, tukar kalimantang, cat rumah, suka pergi kedai hardware, fix leaking, fix flush toilet rosak, tolong suami dan jika lelaki, apatahkan lagi. Haruslah.

One chinese man at my working place once said to me "Pija, I think you are the most wonderful independent women i've ever known! " ^___^ ~

(Eh panjang pulak karangan kali ni!)

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved