ONEXOX
BannerFans.com

LUAHAN SAYU KAKITANGAN KESIHATAN YANG RAKYAT MALAYSIA PERLU TAHU TERSEBAR LUAS

on Friday, July 10, 2015


Gambar hiasan

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh, ini hanyalah luahan dari petugas kesihatan untuk orang ramai. Cuma mengharapkan sedikit pertimbangan apabila kami salah. Janganlah salahkan kami 100%.

Baru-baru ini berlakunya kemalangan maut melibatkan seorang doktor yang bertugas di Hospital Sungai Buloh, dipercayai keletihan selepas balik dari 'On Call'.

Kalau kita tengok berita-berita yang sebelum ini, sudah banyak kes seperti ini di mana Petugas kesihatan terlibat dalam kemalangan selepas balik kerja. Sebab apa? Sebab penat bekerja.

Bukan nak menyalahkan sesiapa, cuma kita semua lihat semula apa yang berlaku.

Berat bebanan kami di bahagian kesihatan, orang awam tak tahu. Mereka cuma tahu kami gantung stetoskop di leher, tunjuk lagak, biadab, kasar dan sebagainya. Tetapi pernah tak cuba menyelami perasaan kami, tekanan kami, bebanan kami?

Kami sudah cuba kerja semampu yang mungkin. Bukannya tak ada pesakit yang bersikap kurang ajar dengan kami, malah ada yang mengajak bertumbuk, berjumpa di luar. Memang ada, tetapi kami mendiamkan diri kerana bagi kami tiada sesiapa yang sempurna termasuklah sistem perkhidmatan kami.

Cuba tengok aduan-aduan yang diberikan, kadang-kala sungguh tidak berasas seperti doktor ramai di Zon Merah, mereka buat aduan di laman Facebook. Doktor tak bagi cuti sakit (MC), mereka mengadu di Facebook. Jururawat lambat bagi plastik muntah, kita mengadu di Facebook. Penolong Pegawai Perubatan tersalah cucuk untuk ambil darah, kita mengadu di Facebook. Kenapa tak tanya apa yang berlaku? Kenapa ramai di Zon Merah?

Sebab mungkin ada pesakit yang bertarung nyawa, sebab itulah Zon Merah, zon kritikal. Tak apalah, ayah awak sakit jantung dan kami pula memberikan rawatan pesakit yang demam di Zon Hijau sebab dah lama tunggu. Nak macam itu ke? Kita beri keutamaan kepada yang perlu.

Kenapa doktor tak bagi cuti sakit (MC)? Ini kerana pada penilaian doktor, kita memang sakit tetapi kita masih boleh bekerja. Takkan batuk dua kali nak MC? Kalau muka yang datang pun doktor dah cam sebab kaki MC memang susahlah nak dapat.

Kenapa jururawat lambat bagi plastik muntah? Sebab mungkin semasa kita minta, mereka tengah sibuk buat prosedur yang lain. Lagipun, plastik itu bukannya dalam poket setiap jururawat.

Kenapa MA tersalah cucuk ambil darah? Ini mungkin sebab seharian bekerja menyebabkan mereka hilang fokus. Lebih-lebih lagi salur darah yang kecil, pesakit berkulit gelap, lagi sukar untuk mengesannya.

Apa yang terjadi, semua ada sebabnya sendiri. Saya tak katakan kami sentiasa betul, Andaikata kami salah, buatlah aduan kepada pihak atasan kami. Janganlah memalukan kami di media sosial. Orang yang tak tahu hujung pangkal cerita akan tumpang sekaki memaki hamun kami.

Ya betul kami dibayar gaji untuk bekerja tetapi takkanlah tak ada sedikit budi bicara dalam hal ini? Kami bekerja untuk keluarga anda semua.

Saya nak juga tanya, bila kami buat salah, ramai yang memaki hamun. Okay, bila kami lap muntah ayah awak, bila kami basuh berak kencing ayah awak, berapa ramai yang puji? Kenapa tak nak muat naik status puji kami? Kami pun bukannya dahagakan pujian.

Berapa ramai yang sanggup tadah muntah mak ayah? Berapa ramai sanggup basuh berak kencing mak dan ayah?

Mungkin ada tetapi berapa ramai? Cuma kami terkilan dengan sikap masyarakat yang sentiasa memandang negatif terhadap kami. Ketahulah bahawa kakitangan kami terhad, bukannya seperti swasta. Mereka berniaga dan bersifat keuntungan manakala kami memberikan perkhidmatan.

Seharian kami 'On Call', jadi tolonglah hargai,

Kami bercuti dengan keluarga, tiba-tiba dipanggil masuk kerja semula kerana ada bencana. Tolonglah faham, anak di rumah tanya mana mak ayah sebab kerja selalu. Awak semua sedap beraya dengan keluarga, tetapi kami takbir raya sambil buat CPR, bancuh ubat, basuh berak kencing. Kami nak buat apa? Sebab kami cuba buat yang terbaik untuk seluruh rakyat Malaysia

Ada di antara kami yang bermasalah. Buatlah aduan kepada pihak kementerian. Kami rela, tetapi jangan malukan kami.

Merujuk kepada yang baru meninggal itu, anaknya masih kecil. Tambahan pula dah nak raya. Semoga suami pasrah dengan kejadian itu. Allah is the good planner, ada hikmah dan sabar itu indah.

Buat rakyat Malaysia, selamat menjalani ibadah puasa dan selamat hari raya. - Kakitangan Kesihatan

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved