ONEXOX

DOKTOR BERGAMBAR DENGAN PEPET PESAKIT TERDEDAH, DIMAKI NETIZEN

on Saturday, August 22, 2015



JOHOR BAHRU - Gambar seorang doktor 'junior' merakam gambar dirinya dengan isyarat 'peace' sehingga menampakkan kemaluan/aurat pesakit wanita di sebuah hospital kerajaan, tersebar di laman sosial.

Gambar yang dimuat naik oleh pengguna Facebook, Kak Long, menunjukkan doktor berkenaan menunjukkan isyarat 'peace' ketika sedang bertugas di Dewan Bersalin sehingga aurat pesakit wanita itu juga terdedah kepada umum.

Menurut penyebar gambar itu, Kak Long, memperolehi gambar tersebut dari rakannya.

"Saya terkejut dengan kebodohan dan keangkuhan seorang doktor junior di sebuah hospital kerajaan di Johor Bahru. Gambar ini telah ditunjukkan kepada saya oleh rakan. Si ibu sedang mengalami sakit nak beranak, mereka bukannya mengambil serius tentang si ibu, sebaliknya mereka memilih untuk bergambar pula.

"Tingkah laku dan sikap yang tidak bertimbang rasa ini sangat menyakitkan hati saya dan rakan. Paling tidak masuk akal, bahagian aurat si ibu juga terdedah dalam gambar tersebut. Secara jujurnya saya tidak melihat sebarang tanda kejayaan seperti isyarat 'peace' yang ditunjukkan oleh doktor berkenaan.

"Mohon ambil perkara ini dengan serius dan kenakan tindakan tegas terhadap mereka yang terlibat," katanya.

Di zon-zon larangan seperti ini selalu melarang orang awam merakam sebarang gambar. Namun, apa yang peliknya, kakitangan mereka sendiri yang melanggar larangan tersebut.

Tidak hairanlah mengapa sesetengah ibu mengandung memilih untuk melakukan homebirth berbanding bersalin di hospital. Ini kerana bagi mereka, golongan perubatan ini tidak mementingkan aspek pentingnya aurat seseorang wanita.

Meskipun hanya untuk suka-suka di kalangan pegawai perubatan, apabila ada tangan yang gatal menyebarkan gambar itu ke tempat lain, si pelakunya mungkin perlu bersedia untuk menghadapi akibatnya akan datang. Berhati-hatilah semua.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© AANS BLOG All Rights Reserved