ONEXOX
BannerFans.com

PUNCA KERAJAAN KAJI PENGHARAMAN WAZE & GOOGLE MAPS AMAT MEMBINGUNGKAN PENARIK KERETA

on Thursday, November 26, 2015



PARLIMEN - Kementerian Komunikasi dan Multimedia berkemungkinan akan mencadangkan kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) mengkaji potensi ancaman navigasi GPS seperti aplikasi Waze dan Peta Google terhadap negara.

Perkara itu dibangkitkan setelah dua Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) menimbulkan kebimbangan bahawa aplikasi tersebut boleh digunakan untuk membocor maklumat sensitif meskipun telah dinafikan oleh Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Jailani Johari.

"Rakyat Malaysia amat bergantung pada Peta Google dan Waze untuk berkongsi lokasi dan ini secara tidak langsung memberi maklumat mengenai Malaysia kepada pihak luar seperti Amerika Syarikat dna Israel serta boleh membawa kepada ancaman luar. Adakah terdapat sebarang usaha yang dibuat oleh kerajaan untuk menangani isu ini?" soal Raime Unggi, (BN-Tenom) pada sesi soal jawab.

Pertanyaan Tenom itu disokong oleh BN-Kuala Selangor, Datuk Irmohizam Ibrahim  yang berkata soalan Tenom itu penting untuk memastikan keselamatan negara.

Menurut Jailani, jika Ahli Parlimen merasa perkara itu perlu ditangani, maka kementeriannya akan mencadangkan MKN mengkaji itu itu secara keseluruhan.

Sebelum itu, Jailani berulang kali menjelaskan bahawa penggunaan Waze dan Peta Google tidak menjadi satu kesalahan dan sebarang penghantaran data adalah tertakluk kepada dasar peribadi antara pengguna dengan Waze atau Google.

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved