ONEXOX

'BERHUTANG RM50 SELAMA 3 BULAN, TNB TETAP AKAN POTONG JUGA' - RONY

on Monday, December 14, 2015



Baru aku tahu yang deposit RM500 pada Tenaga Nasional Berhad (TNB) itu rupa-rupanya bukan bertujuan sebagai had penggunaan maksimum yang jika sesiapa yang melebihi had penggunaan barulah elektrik akan dipotong.

Korang berhutanglah RM50 selama tiga bulan, mereka tetap datang untuk potong elektrik juga. Bila saya tanya mengapa mereka mengambil deposit kalau tak ada gunanya kepada pengguna?

Maka jawab seorang pegawai yang bermuka hodoh dengan jawapan yang sangat bodoh.

"Duit itu kita simpan bila buka akaun dengan TNB dan bila kita tak nak gunakan elektrik nanti, kita akan pulangkan semula," katanya.

"Duit deposit yang disimpan itu buat apa?" aku tanya lagi.

Pegawai itu memberikan jawapan yang sama lagi.

Pada hal dalam kepala aku sedang mencongak, kalau ada 5 juta pengguna elektrik di mana TNB 'simpan' setiap duit pengguna sebanyak RM500, maka 5 juta didarab dengan 500, TNB bekukan duit sebanyak RM2.5 bilion pengguna dalam akaun mereka.

Mana ada orang pasang meter dan buka meter setiap bulan. Malahan ada yang sampai owner asal meninggal, disambung ke anak sampailah ke cucu tak pernah ambil deposit itu.

Banyak syarikat-syarikat di negara ini mengenakan syarat-syarat dan menyimpan deposit yang hampir tidak dipulangkan kepada pengguna. Tetapi kerajaan mendiamkan perkara ini tanpa mengambil apa-apa tindakan.

Duit deposit yang mereka ambil sebenarnya akan digunapakai atau dilaburkan oleh syarikat tanpa persetujuan kita secara diam-diam. Jika TNB memulangkan duit tersebut 30 tahun dari sekarang, maka nilai RM500 pada masa itu mungkin hanya mampu membeli 2 kampit beras seberat 10 kita setiap satu.

Syarikat-syarikat utiliti di negara ini serupa dengan Yahudi zionist juga. Lanjiaoo.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© AANS BLOG All Rights Reserved