Profesor hidrografi dan pemetaan laut Prof Dr Mohd Razali Mahmud dari UTM berkata rantau itu bukan sahaja terpencil, tetapi juga mempunyai gelombang yang tinggi, arus yang ganas dan angin kencang.
“Sebahagian daripada gelombang boleh setinggi lima meter, dan ini akan menjadi satu cabaran besar bagi mana-mana operasi penyelamat, ” kata Dr Mohd Razali.
Kapal komersial juga mengelak daripada menggunakan laluan ini kerana cabaran dan bahaya.
Dr Mohd berkata bahawa perkara paling penting untuk dilakukan sekarang adalah untuk mengecilkan kawasan carian untuk mencari bangkai atau kotak hitam, pemegang kunci untuk menyelesaikan misteri ini.
Beliau menambah adalah penting kapal pencari dilengkapi dengan sistem “sonar multi -beam” untuk mengimbas dasar laut untuk mencari bangkai pesawat.
Beliau juga berharap bahawa bangkai itu terbaring di atas kawasan yang rata dan operasi mencari menjadi lebih rumit jika ia berada dalam gaung atau kawasan pergunungan. Beliau menambah topografi lautan adalah sama sebagaimana di atas tanah dengan jurang dan gunung.
Dr Mohd berkata kenderaan operasi jauh – remote operating vehicles(ROV) atau Autonomi Kenderaan Underwater – Autonomous Underwater Vehicles (AUV) ditugaskan untuk menjalankan kerja-kerja menyelamat sekiranya bangkai itu ditemui kerana pada tahap kedalaman 4,000m – 7,000m adalah terlalu dalam untuk mana-mana penyelam.
Beliau menambah bahawa kerajaan boleh mendapatkan bantuan dari syarikat-syarikat yang terlibat dalam sektor minyak dan gas atau syarikat kajian luar pesisir, yang mempunyai peralatan itu, untuk meletakkan kabel atau untuk aktiviti-aktiviti penggerudian di laut.
Ditanya jika Malaysia mempunyai keupayaan untuk menjalankan carian di kawasan itu, Dr Mohd, yang telah mengkaji lautan selama 20 tahun, berkata “sonar multi-beam” tentera laut Malaysia hanya mampu untuk mencari di kawasan kira-kira 1,000m.
Beliau berkata adalah satu penting untuk mencari kotak hitam sebelum bateri mati. Selepas 30 hari, ia akan menjadi sebelah mustahil untuk mencarinya.
“Kita mempunyai masa terhad kira-kira 12 hari dan usaha perlu dibuat untuk semua keluar untuk mencari kotak hitam menggunakan semua sumber yang ada,” katanya dipetik The Star.
Ditanya mengenai peluang untuk sesiapa sahaja untuk terus hidup, jika kapal terbang itu mendarat di air semasa pendaratan kecemasan, beliau berkata bahawa kawasan ini sangat jauh dan ia akan menjadi mustahil untuk terus hidup.
Dr Mohd menambah bahawa arus deras dengan mudah boleh membawa mereka kira beberapa ratus kilometer jauhnya.
Sumber
PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri
{ 0 comments... read them below or add one }
Post a Comment