ONEXOX
BannerFans.com

Ramai Guru Tak Setuju Dengan PT3, Tetapi Takut Buka Mulut

on Wednesday, December 24, 2014



PUTRAJAYA - Setelah diselidik, rupanya ramai guru yang tidak bersetuju dengan sistem Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) semenjak ia diperkenalkan. Bagaimanapun mereka tidak berani untuk menyuarakan pandangan itu.

Para guru yang tidak bersetuju hanya berani bercakap sesama sendiri kerana khuatir dikenakan tindakan tatatertib atas tindakan yang dianggap sebagai menentang dasar Kementerian Pendidikan.

"Itulah susahnya kami yang terpaksa akur dengan apa jua dasar yang dibuat oleh pihak atasan.

"Suka atau tidak, kami warga guru tak boleh membantah. Padahal, PT3 ni memang kami nampak tidak sesuai dipraktikkan sekarang malah ramai di antara kami yang masih tak faham sistem PT3 ini," kata Shahrul (bukan nama sebenar), seorang guru matapelajaran Sains.

Lapor portal MalaysiaGazette, keputusan PT3 yang teruk sepatutnya diumumkan kepada orang ramai yang inginkan penjelasan mengapa hasilnya yang begitu teruk.

"Kami tak boleh jawab apabila disoal oleh ibubapa yang tak puas hati dengan keputusan yang diterima anak-anak mereka.

"Semuanya tertakluk kepada pembuat dasar dan kami tak boleh cakap sembarangan demi menjaga intergriti kementerian.





"Bagi kami, secara jujurnya PT3 ini telah menjatuhkan semangat juang pelajar untuk menjadi cemerlang akibat ketidaktentuan pembuat dasar dalam membuat keputusan," katanya.

Menurut seorang guru, Ijam berkata, dia bersyukur apabila ramai ibubapa tidak menyalahkan guru ekoran keputusan teruk PT3 yang dikeluarkan kelmarin.

"Kami nampak PT3 akan gagal tetapi kami tidak boleh buat apa-apa di sekolah selain mengikut arahan pihak atasan. Kejap ada peperiksaan, kejap tak ada. Kami dah macam bola sampai susah nak fikir masa depan pelajar. Semuanya jadi huru hara gara-gara arahan yang sentiasa bertukar," katanya.

Tambah Ijam, keadaan pelajar mungkin akan jadi lebih sukar apabila naik ke tingkatan 4.

"Subjek lebih banyak dan semakin susah sebab kebanyakan pelajar PT3 ini tak cemerlang dalam subjek sains. Ada yang gagal tapi masih layak masuk aliran sains dan saya sendiri payah nak jelaskan kenapa jadi begitu," katanya.

Ujar Ijam, "ada baiknya kementerian membuat pengumuman tentang keputusan PT3, sekaligus memberi penerangan tentang kebaikan sistem ini. Kalau tidak, mansuhkan PT3 dan kembali kepada sistem lama iaitu Penilaian Menengah Rendah (PMR). Pada masa sama, buat kajian semula tentang PT3 dan dapatkan pandangan daripada semua guru demi kebaikan semua pihak.

"Mungkin para guru takut untuk memberi pandangan secara langsung tetapi masih boleh memberi pandangan secara bertulis tanpa menyatakan identiti mereka," katanya.

Sumber


PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri




Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved