ONEXOX
BannerFans.com

PUNCA GADIS RUGI RM210 DITIPU 'PENIAGA ONLINE' TERJAWAP

on Monday, March 30, 2015



Seorang gadis mendakwa dirinya telah ditipu oleh seorang 'Peniaga Online' sebanyak RM210.

Menurut sumber, mangsa telah mem#buat pembayaran RM210 bagi sehelai baju yang diminati dari 'butik online' individu yang menggunakan nama 'Baju Saree'.

Bagaimanapun, setelah membuat pembayaran, 'peniaga' terbabit tidak menghantar pakaian yang dipesan dan hanya berdiam diri apabila mangsa cuba menghubunginya secara SMS/Call.




Menyedari dirinya tertipu, mangsa cuba mengertak individu itu dengan mendakwa bapanya seorang pegawai undang-undang. Jika individu itu tidak memulangkan wangnya, mangsa akan melaporkan perkara i#tu kepada bapanya.

Malangnya, percubaan mangsa tidak diendah meskipun mangsa sudah puas merayu-rayu agar wang RM210 dikembalikan.

Difahamkan, mangsa membuat pembelian dengan Baju Saree di laman Instagram @Chantique_Fashionista yang telahpun didedahkan bahawa individu disebalik akaun itu telah banyak menipu mangsa-mangsa de#ngan taktik kononnya menjual pakaian secara online.

Seorang pengguna Instagram tampil mendedahkan perkara itu setelah dia seringkali mendapat aduan bahawa gambar-gambar miliknya seringkali dicuri oleh pihak terbabit tanpa sebarang keizinan.



"Kita dapat banyak sangat Insagram dan F#acebook yang guna gambar kita untuk tujuan marketing. Mereka guna gambar kita, amek duit customer dan post nothing. Menipu, menganiaya dan memberi harapan palsu.

"Lepas kita advise suruh delete cara elok, semua yang menggunakan gambar kita itu akan delete. And last-last jadi customer kita. Tapi i just can't compromise with this. Why dia tak nak delete semua gambar kita and memberi harapan palsu pada orang?

"Lebih dari 10 customer kita complaint pas#al IG ini. Diharapkan you dapat remove semua gambar kita dan berhenti menipu orang. Dahlah menyamar jadi customer kita. Kesian," kata pemilik akaun ShawlPublika yang turut menjadi mangsa individu yang tidak bertanggungjawab itu.

Seharusnya sebelum membuat pembelian secara online, semak dan periksa dulu feedback² peniaga online tersebut. Bukannya terus tengok produk, tengok banyak like, terus beli. Selidik dulu, pastikan seller itu benar² jujur dan tidak pernah menimbulkan masalah, barulah kita membuat pembayaran.

Pihak² yang tidak bertanggungjawab sepert#i ini ada dimana-mana saja. Mereka hanya menunggu peluang dan mengambil kesempatan terhadap pengguna-pengguna internet yang noob untuk mendapatkan keuntungan.

Kerugian sebanyak RM200, RM100 seperti yang dialami oleh pengadu di atas, tidak akan dilayan oleh pihak polis kerana ianya bukan amaun yang besar. Sebaliknya, amaun² itu akan dikumpul dan distatistikkan pada hujung tahun dan anda hanya akan mendengar laporan di media tv atau cetak yang menyatakan, "pengguna internet kerugian RM2.7 juta ringgit akibat ditipu peniaga online".

Dan anda adalah salah seorang dari RM2.7 juta itu.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved