ONEXOX

Punca Ustaz Kazim ‘putar’ GST di Permatang Pauh Terjawap

on Tuesday, May 5, 2015



Ceramah penceramah terkenal Datuk Kazim Elias tentang GST di pentas BN Permatang Pauh. Antaranya, kata Ustaz Kazim boikot kepada media punca pengguna tak dapat maklumat tepat tentang GST.

“Kadang-kadang benda itu memang kosong GST, dikecualikan GST. Tetapi dia (peniaga) tipu kita. Kenapa kita kena tipu? Sebab malas baca surat khabar sedangkan dalam surat khabar tiap-tiap hari dia cakap yang ini kena GST atau tidak,” katanya dipetik The Malaysian Insider.

Beliau berucap dalam program Ceramah Perdana di Sekolah Menengah Kebangsaan Permatang Pasir, Permatang Pauh semalam.

“Tapi apabila orang kata jangan baca surat khabar, pembohong, maka kita pun boikot jangan dengar berita pembohong itu.

“Berita kita tak dengar surat khabar tak baca, akhirnya kita kena bohong,” katanya.

Kalau negara lain banyak barang dikenakan GST berbeza dengan Malaysia yang mengecualikan GST ke atas banyak barangan, kata ustaz Kazim lagi.

“Apabila saya ceramah di negara yang ada GST saya tanya dekat dia, apa GST kamu? (Mereka jawab) semua benda kena GST. Semua benda gula kena, ikan kena, ayam kena.

“Saya kata di Malaysia, benda-benda itu dikecualikan GST. Yang mana menjadi makanan utama, tak kena GST. Yang kena (GST) adalah benda yang jarang pakai. Benda yang tiap-tiap hari dipakai seperti barangan kegunaan harian yang dikawal yang ada harga siling, tak kena (GST).

“Dia kata dekat saya, itu dia hairan – Malaysia ini GST apa? Ada yang kena ada tak kena (sedangkan) kami ini semua kena,” katanya.

Sumber

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment

 
© AANS BLOG All Rights Reserved