ONEXOX
BannerFans.com

'BERDOSA TAK BAYAR ZAKAT MELALUI KERAJAAN' - PPZ

on Wednesday, November 18, 2015



KUALA LUMPUR - Pengerusi Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP) Datuk Che Mat Che Ali menyifatkan tindakan sesetengah pihak yang tidak mahu membayar zakat melalui pusat zakat yang disediakan oleh kerajaan yang memerintah dianggap berdosa.

Bagi menyokong kenyataannya itu, beliau turut membacakan ayat Al-Quran yang menyeru umat Islam agar taat kepada Allah, Rasul dan pemerintah.

"Seperti yang Majlis Fatwa Kebangsaan tahun 2006 sebut, kena bayar kepada pemerintah. Tetapi ada pihak yang tidak membayar kepada pusat zakat, hukumnya sah tetapi berdosa.

"Sebab ini kerajaan. Kalau dibayar secara terus, nanti orang yang kita rasa nak bayar, ramai yang bayar di situ sedangkan jika melalui sistem agihan Baitulmal, kita ada data siapa yang benar-benar orang yang layak atau tidak," katanya dalam sidang media selepas selesai Majlis Penyerahan Zakat Koperasi 2015 di ibu negara.

"Agihan ini kena adil. Kita tidak mahu orang buat aduan. Mungkin tidak adil untuk dia mendapat sumbangan dari orang lain. Kita mencari pahal dan berkat tetapi kalau buat begitu, nanti orang lain akan kecewa," katanya.

PERINGATAN: AANS tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment



 
© AANS BLOG All Rights Reserved